På bilden kommer egen båt, norr om Stångerholmen, på kollisionskurs med Ärlan, som är "skymd". Seaclear larmar att kollisionsrisk föreligger. Larmszonen kan ställas in och varna för CPA o TCPA.
Den blåa linjen är mitt "spår". Spåret kan sparas. Och kan "spelas" upp vid senare tillfälle.
Lite om mottagning av AIS-information för fritidsbåtar Det bästa som hänt för säkerheten ombord. Beskrivning av systemet, med tyngdpunkt på användning på fritidsbåtar. AIS är ett säkerhetssystem för sjöfarten, som till skillnad mot radar, kan se andra fartyg som är skymda bakom öar eller andra hinder. Fartygens AIS-transponder skickar kontinuerligt ut position, hastighet, kurs m.m. till alla fartyg inom VHF-räckvidden, som har motsvarande mottagarutrustning. Fartygens positioner plottas på bildskärmens sjökort, tillsammans med namn, kurs m.m.
Även fritidsbåtar kan dra nytta av AIS, bl.a. så man slipper att möta stora fartyg i trånga farleder. Men det är inte bara positionen man ser. Information lämnas också om fartygsnamn, typ, längd, djupgående, destination, hastighet , bäring, tid och avstånd till närmsta mötespunkt, från min båt. Räckvidden är den samma som den vanliga VHF-trafiken. Från 31 december 2004 skall alla fartyg över 300 ton ha utrustning för att sända och ta emot AIS-information, klass A. För passagerarfartyg gäller kravet oberoende av fartygets storlek, i första hand de över 100 ton. Även andra mindre fartyg kommer successivt, frivilligt för sin egen och andras säkerhet, att använda AIS-transpondrar. AIS-utrustning har hittills endast varit möjlig för yrkessjöfarten, på grund av de höga kostnaderna. Nu kan "vanligt folk" få råd med att ta emot informationen via Transpondrar klass B som är för fritidsbåtar. Vad kan man då se, när man tar emot AIS-infomation: Mycket är beroende på vad man har för program, display eller bildskärm. Det enklaste är en display med enbart text. Inte så användbart och ganska ovanligt. Bättre är en radarliknande bildskärm (utan kartbild) med båtarnas positioner plottade, och med möjlighet att få den utökade informationen som text. Sådana enheter finns med inbyggd mottagare. Nästa steg är att man använder en vanlig dator, med ett plotterprogram, sjökort och separat mottagare. Där kan man följa båtarnas rörelser exakt, och med ett musklick, få den utökade informationen. Symbolerna som plottas ut för fartygen varierar med programmen. En del består av en ring med ett kurssteck. Det vanligaste är en triangel. En del har en båtliknande symbol, med storlek i förhållande till längd och bredd på fartyget. Vissa kan rita spår o.s.v. Med de flesta programmen, visar fartygets namn vid symbolen AIS ersätter inte radar. Däremot så visar inte radarn informationen om fartygen, eller fartyg som ligger gömda i radarskugga, hög sjö eller kraftig nederbörd. Uttrycket "fattigmans-radar", som nämnts på senare tid, är missvisande, då detta inte är någon radar. Däremot är det ett nytt fantastiskt hjälpmedel. Sjöfarts verket sänder ut säkerhetsrelaterade meddelande via det landbaserade AIS nätet. Meddelande kan komma att innehålla akuta farledshinder, navigationsvarningar, väderinformation, strömens riktning och styrka från "strömbojar", mm.
|