Lite om "Maria"
Sjösättningsår: 1980
Överbyggnad: Förlängt doghouse
Akterruff omgjord till sittbrunn.
Barlast:1500kg (bly och betong)
Motor:Iveco 48 hkr/3000 rpm
Bränsletank:180+40 L + 2x 80 L
Vattentank:180+40 L
Varmvattenberedare 24 + 40 L
Septi/Holdingtank:170 L
Marschfart:7 kn
Förbr 0.7/Nm 6 knop
Övrigt:Bogpropellern, styrs med fotkontakter.
El. 2 generatorer 50 resp.70 Amp.
Batt. 2 st start 70 Ah, 6 st service 70 Ah.
Fast 230 Volts inst. via isolertrafo
230/12 Volts laddare.
Reflex värmekamin,
3 st "gångvärme". Ruff, defroster och styrhytt.
Vindrutetorkare med spolning.
Hydraul styrning,
Autopilot, Radar, Fjärrkompass
Framåtseende och "vanligt" ekolod.
2st WHF, 3GPS - 2 PC plotter, program: Seaclear,
Oziexplorer, Nobeltc, Tiki mfl.
AIS transponder
Fast kolsyresläckare till motor utrymme.
Livflotte. 3 länspumpar 1 manuell 2 elektriska.
Motorn under durk i sittbrunnen.
Kardanaxel från trycklagret.
Tryckvatten sött och sjö.
Spolvatten till ankarspel för och akter
Spis m. ugn.
Kylskåp
El ankarspel i för och akter
Sittbrunnens kapell
"Högt" räcke runt ruffen.
Taklucka över styrplatsen
Överbyggnad förlängd 60 cm
Skott med skjutdörr mot sittbrunnen
3 fasta "bilradio"

Styrhusets ombyggnad

Jag ville ha en mer ombonad styrhytt, svårt att hålla värmen på vintern.
Ville stänga hytten med dörr akterut.
Motorn ligger under förhöjd durk i sittbrunnen, som börjar där hytten slutar. För att få plats med en dörr mot sittbrunnen var jag tvungen att förlänga hytten 60 cm. Styrhytten skruvades av och togs hem till garaget.
För att erhålla rätt stil och för att det inte skall se ut som "Dala Hemslöjd", sågades hytten av och drogs isär 60 cm och plastades ihop.
Innan dess gjöt jag av rundningen på hörnet sida / tak, för att erhålla rätt profil. En kraftig gigg i "2 tum 4" snickrades till och framdel och bakdel fixerades på den. Mellan fram o bakdelen monterades gamla bordskivor klädda med Perstorps laminat som har en slät yta, stabila och bra att plasta emot. Till taket användes lackerad masonit som underlag för plastningen. De avgjutna hörnprofilerna passades in noggrant. Plastade ca 8 lager. Hela taket plastades igen och 60 * 60 cm taklucka insattes över förarplatsen.
Nytt skott mot aktern i 16 mm teak-plyfa och en skjutdörr ("Altandörr" i aluminium) monterades.
Nytt kapell syddes upp. Det består av 4 delar: tak, akter och sidor och allt isärtagbart oberoende av varandra med dragkedjor. I sidorna finns "öppningsbara" fönster för enkel in och ut passering.
Sittbrunnen blev nu för liten, 60 cm "fattades". Skottet mot akterruffen och taket revs och nya durkar och bänkar runt om i sittbrunnen tillverkades. Rutorna och inredningen i akterruffen finns kvar (under durken), om någon i framtiden vill återställa akterruffen.
Efter motorbyte sänktes durken 10 cm i sittbrunnnen.
Dessa ombyggnader blev mycket lyckade. Med dörren stängd är ljudnivån låg
och det är varmt och ombonat både sommar som vinter.
Den stora sittbrunnen ger gott om plats för solbad i lä bakom sargarna.
Ombyggnaden medförde att kapellet blev för stort.
Nytt syddes upp av Peter på Marin och Industrisömnad.
Hösten 2012 sydde jag om det äldre till "vinterkapell".
Kortade av det 60 cm och höjde det 10 cm.
Det blev inte snyggt, men praktiskt.
Sydde om en "lättpresenning" till fågelskydd..

Problem med aktre ankarspelet
Har monterat ett ankarspel i akterruffens skott under skarndäck.
Linan går i ett 40 mm plaströr akterut.
Linan faller ner i stuvfack vid sidan av motorn.
Det händer då och då att linan knyter sig själv och inte löper ut, ankaret hänger
då 1 a 2 meter under båten, till andra båtgrannars förtjusning.
För att få en indikering om att linan löper, monterades en magnetkontakt på ankarlinans brytrulle i aktern. Signal från den går till en summer som tutar varje varv som rullen roterar.
Bra nu, hör jag om linan löper ut.
Utvecklade det här. Kopplade en cykeldator till kontakten för att räkna hur
många varv rullen gör och kan då se hur mycket linan som löpt ut.
Tyvärr hängde inte magnetkontakten med vid snabb rotation på brytrullen.
Borrade in 4 st M5 skruvar i rullen, monterade en "induktiv" avkännare som kan känna av skruvskallarna, kopplade på cykeldatorn och kan nu se på decimetern
hur mycket lina som löpt ut.