Ulfs text
Dagens soliga vinterträff på LSS hade en mycket givande huvudpunkt: Lennart Wollters båtliv. Tack Lennart! Hans presentation sammanfattas nedan.
Efter Lennart fick vi fin information av Eric om hur man räknar ut Vätterns djup och teorin bakom storcirkelberäkning. Tack Eric!
Nästa träff den 30 januari kommer Thore Hagman från SSRS och berättar om sjöräddningens utveckling. Missa inte det!
Bästa seglarhälsningar, Ulf Sekreterare --------------------------------------------- Lennart Wollters båtliv Lnnart gick med i Seniorseglarna 2012. Den 23 januari 2013 samlades 19 förväntansfulla Seniorseglare på LSS för att höra honom berätta om sitt rika båtliv.
Allt hade kunnat ta en ände med förskräckels på tidiga 50-talet. Sjuårige Lennart och äldre brodern samt kompisen Lasse (= Holmstrand, Seniorseglare) gick till sjöss utan flytvästar i en enmanskanot. En järnten från botten fick kanoten att göra en Titanic. De gick iland på Rivö och vinkade på hjälp. De tre små killarna blev så småningom räddade av en julleåkande makrillfiskare med rök på Rivö. Han körde dom in till Saltholmen – men först när fisken var färdigrökt vid dagens slut.
Segling har präglat Lennarts liv. Att hans far Kjell Wollter startade SXK:s seglarskola i Göteborg gjorde sitt till. Familjens försa båt var en 40 kvm skärgårdskryssare. Lennarts självförtroende byggdes här tidigt genom ansvaret för båtens mesan.
Första båten för Lennart var en Långedragseka med sprisegel och namnet ”Plums”. Det blev sjöscouterna i slutet av 50- och början av 60-talet. Segling i 14 kvm jullar, även J18.
Det stora äventyret kom i och med en kutter. De här båtarna kom från England till västsvenska kommuner på 20-30-talen. De kunde köpas förhållandevis billigt. Men många gick hårt med sten i lasten och därför fanns inte så många kvar på 50-talet. Lennarts far, som hade en vision, köpte 1956 en origgad kutter privat på Hönö Klåva för 3 500 kr. Sjömansskolelärare som han var såg han kuttern som en perfekt utbildningsbåt. Att samverka ombord på en stor båt vid t.ex. segelsättning skulle ge mycket i utbildningen.
Kjell försökte intressera andra gå in i projektet, men det gick trögt ända tills SXK tog över båten – till stor lättnad för Lennarts mor. Kryssarklubben riggade och såg till att kuttern blev mycket fin. Namnet blev Gratitude och resten är historia. På Gratitude lärde sig Lennart hantera stora båtar från grunden. Även båtvård, t.ex. omnitning av bord.
Familjen Wollter skaffade så småningom en ny havskryssare, där Lennart blev delägare. ”Salome” hade en dålig Albin O21-motor, så den lyftes ur och de seglade utan maskin hela sommaren. En mycket nyttig skola skulle det visa sig. Men det blev lite hett i Smögen, då Lennarts hustru fick bommen i huvudet i den trånga hamnen och vägrade agera gast. Efter att Lennart lagt fast vid en fiskebåt ett tag kom hon dock upp ur ruffen och de kunde lägga till med gemensamma krafter. 1970 blev ett år att minnas för Lennart. Då hjälpte han sin farbror att segla en båt från Malmö till Rom. Lennarts fru och far var även med. Under färden fick han lära sig hur tidvatten komplicerar segling. Dessutom var det flottmanöver i engelska kanalen. Värst av allt var förlusten av propelleraxeln. Den satt förskjuten i sidled och hade åkt ut förbi rodret. Vattnet sprutade in, men hålet kunde så småningom tätas med en champagnekork, tätningspasta och trasor. Sensmoral: ha alltid med en flaska champagne ombord.
Färden mot strömmar och tidvatten blev en kamp mot klockan. Bytet av besättning i Bordeaux klarades med minsta marginal. Sensmoral: en sjöman kommer när han kan. Exakta tidslöften är vanskliga. Efter tre dagars väntan i Bordeaux kom den svenska reservdelen = axeln fram och kunde monteras.
1972 – 85 förgylldes seglarlivet av den härliga tvåmastade Laurikostern ”La Vie”, som Lennart var delägare i. Träbåten på 7,5 ton var trygg och stor och tålde mycket vind. Familjesegling med barnen under dessa år. En optimistjolle fick plats på rufftaket. Återigen noterade Lennart vikten av att kunna segla utan tillförlitlig motor. God regel: ha alltid ett segel klart för omedelbar hissning. Motorn kan lägga av när som helst!
Seglingen med SXK:s skutor fortsatte. Nu i mitten på 80-talet praktiserade Lennart kombinationen sjöscoutledarskap med skutsegling. Kuppen bestod i att alla deltagande sjöscouter bokade sig på samma segling med Gratia så fort prospektet kom i januari, varför Lennart kunde förfoga över båten för sina två verksamheter. Detta var enda sättet att få tillgång till Gratia. Hyra båten gick inte. Seglingen gick runt Danmark och upp till Karlskrona. Nattseglingar utöver det vanliga – fyra stycken. En eldriven lanterna gick sönder, men kunde ersättas av en fotogendriven dito. God regel: ha alltid med reservlanternor. Hur många har det?
Så blev det första båten i glasfiberarmerad plast 1985. Olle Enderleins granna seglare OE36. Och den båten är fortfarande i Lennarts ägo. Hon lystrar till namnet ”Thalatta” och ligger i GKSS Långedrag. Än en gång fick Lennart användning för sin kunskap att segla in i hamn utan motor. Denna gång var det en tappad propeller som krävde en sådan färdighet. Men att korsa färjepassager utan motor kan vara tricky.
Det blir för långt att ta med alla detaljer av Lennarts mycket trevliga presentation. Men i slutet berättade han om en fantastisk segling i Västindien med en lånad tio tons engelsk Endurance. Äventyret avslutades med segling i turistskonare från Fidjiöarna till Honeymoon island. Där var massor av japaner. På Bali testade Lennart en traditionell utriggare. Mycket annorlunda.
Sista båt i Lennarts bildkavalkad var Göteborgs sjöscouters Colin Archer-kopia ”Mandalay”, som han seglat skeppare på.
Seniorseglarna tackade Lennart med en stor och varm applåd!
Ulfs foton nedan
|