PC-navigering

Var ett spel om handeln i Kinesiska sjön som jag programmerade 1984.
Man startar med pengar som lånades i Hongkong av bankir Gnidén.
Man köper ett fartyg, med pengarna.
Det lastar 50 enheter, i hamnarna får man slumpmässigt pris på varorna, det gäller att lasta fullt och till lägsta pris, segla till nästa hamn och sälja dyrt, var priserna för låga fick man sälja med förlust eller segla till nästa hamn.
Varje resa kostar och ränta utgår.
När man betalat av skulden till Gnidén kan man sätta in pengar och få ränta.
På resan kan man råka ut för "Pirater" som tog hela eller halva lasten och pengarna ombord. Har man inga pengar fick man 1 $ av piraterna.
Oväder med storm eller orkan, där hela eller delar av lasten blev förstörd, fartyget kunde bli skadat eller sjunka
Storm "kostar" 1 dag extra orkan 2.
Fartyget fick gå till varv och repareras eller bygga nytt, allt kostade "dagar" och pengar.
Extra skatt debiterades slumpmässigt.
Även skatteåterbäring utbetalades ibland.
Efter 50 "resor" kunde fartyget byggas om till att ta dubbel last men det är dyrt.
När man tjänat ihop i milljon slutar spelet.
Detta är ett textspel utan grafik.
Det roligaste med spelet var att göra det och klura ut roliga varianter.
Tyvärr var minneskapaciteten begränsad och minnet skrevs snart fullt.
När spelet startas skrivs TAIPAN i stora bokstäver och en liten båt kommer och lastar av mitt namn, fast utan "uet" i Lundell. En annan båt kommer lastat med u-et som lastas av ovanför TAIPAN och sakta faller det ner på plats.

Om vintern blir lång kanske jag gör om spelet för PC